Tuesday, October 12, 2010

Kisah Di Pagi Selasa .. ~

Pagi tadi .. seorang macek minta bantuan .. dan selaku tugasku.. ku bantu mengikut kemampuan dan pengetahuan .. selesai membantu macek tersebut beliau memberi upah padaku yang bagi pendapat ku amat besar ertinya dan tidak perlu walaupun nilainya tidak sebesar mana .. dengan lembut dan tersenyum ku tolak pemberiannya sambil berkata “untuk tambang macek pi batu 7” macek tersebut bekata “ ndak sudi” lansung ku katakan “ bukan mcm tuh macek. Kita sama2 cari rezki dan ini memang tugas saya tolong macek” kemudian macek tersebut mengalah sambil mengucapkan syukur..

Sebelum  pergi, macek tersebut memanggilku sambil mencium kepalaku membuatkan aku terpinga-pinga dan terkesima seketika. Sedikit terkejut, ku menjarak. Macek tuh panggil semula dan menyentuh kepalaku sekali lagi. Aku tidak tau apa yang macek tersebut doakan dan aku cuma doakan moga segala urusan macek tersebut dipermudahkan ALLAH SWT dan sentiasa diberkati dan dirahmati ALLAH SWT. Dan aku berharap jua apa yang macek tuh doakan untuk diriku adalah yang baek-baek saja.

Tingkahlaku macek tersebut mengingatkan aku tentang seseorang .. seseorang yang dulu menyayangi aku dan amat kusayangi .. takdir ALLAH SWT memindahkan kaseh sayangnya pada gadis berasal dari Lahad Datu .. Moga ALLAH SWT memberkati jodOh antara mereka ..

Kali pertama dan terakhir beliau buat camtuh ketika bulan posa masa ku hantar beliau ke keretanya pada malam itu selepas menghantarku pulang .. Betapa ku rasa kehangatan kasehnya padaku .. kesyahduan cintanya padaku .. dan dalam atiku berdoa ‘Ya ALLAH, berkati la perjalanan abang .. rahmatila dirinya .. kasehkan la dia sebagaimana hambaMU ini kaseh padaMU’ ..
Ku renung matanya sedalam dalamnya dan tersenyum sambil berpesan padanya supaya ati-ati memandu ..

Tapi semua itu hanya tinggal kenangan dalam lipatan memori kehidupanku .. antara detik-detik terindah dalam hidupku .. semua itu ada hikmahnya dan pasti ALLAH SWT akan memberi seribu kebaikan disebalik apa yang terjadi antara kami .. doa ku sentiasa mengiringi kehidupan hariannya.

.. Dulu dan hingga kini .. yang slalu menyentuh kepala ku tuk mendapatkan berkat adalah teman-temanku .. itu pun bila 10 Muharram menjelma .. kerna mereka tau aku anak yatim ..  
Alhamdulillah .. ~

No comments:

Dunia Maya℠₠