Friday, December 24, 2010

ALKISAH 2 : ermm .. nakal ke ?

err .. bz banget 2 3 minggu neh .. mana bz ngan intibiu yang adakala membiutkan pemikiran ku .. adeh .. ye la kan .. manakan tidak biut lau disuruh mengomen tang sesetengah sikap kakitangan kerajaan .. hikhik .. biar la ku simpan rahsia neh .. rahsia antara aku, penemuduga dan Tuhanku .. hikhik ..

berbalik pada kisah ALKISAH yang pertama tuh .. ngan topik ' nakal lebih baek dari jahat' .. pagai aku mang nakal suam-suam kuku ja .. bukan ter'over' mana pom cam over acting sesetengah owang .. hehek .. kunun .. ~

alhamdulillah .. setakat neh aku tak penah dan TAK INGIN nak jadi jahat .. nauzubilla min zalik .. mintak dijauhkan la yek ..

so masa form 6 .. keja dajjal yg aku buat tak la banyak sangat seperti masa aku kat sekolah rendah .. erm .. erm .. betul neh .. tak caya ?? tanya dowang .. dak-dak yang sekelas mate ngan aku .. hekhek ..

seingat-ingat aku la kan .. aku cuma bagi 'gula-gula ajaib' ngan memba-memba kamceng aku .. laa .. da namanya kamceng .. besa la kan .. kowang pom bukan tak pernah mendajjalkan memba kowang ? haha .. jangan tak ngaku .. dosa tuh .. kihkih ..

yang lucu sangat tuh .. pas memba makan gula tuh bibir akan jadi kaler merah tak pun kaler biru .. hikhik .. biru pekat .. cm bibir owang mati .. adeh .. lau merah tapeh la kan .. ngan memba lelaki aku bagi gula-gula merah .. biar memba-memba sangka dia pakai gincu .. lau memba pompuan aku bagi gula-gula biru .. nagm tak ? kihkih .. ada gak memba sowang yang pasan .. cepat-cepat dia buang gula-gula ajaib tuh .. haha .. aku ? aku gelakkan dowang berabis .. sibaek memba-memba aku neh tak marah .. cuma geram ja .. ala .. geram-geram sayang camtuh .. hihik .. ~

satu agi kisah yang wat aku gelak kambing .. err .. kambing pandai gelak eh ? adeh .. teringat pulak ngan akhi Jay kat pesbuk .. penjaga kambing .. entah betul ke tak ada kambing .. pasal beliau suka sebut tang kambing-kambing neh .. aku lak siap pagi komen 'mbekkk' .. haha ..

berbalik ngan kisah di atas tadi .. ermm .. ermm .. ada la sowang memba neh .. nama pangkal yer .. 'M' .. dia tinggi siot dari aku .. pakai spek .. kurus ja owang yer .. agak pendiam dalam kelas .. dia dok kat belakang kelas .. kitaowang geng gak ar .. hihik ..

disebutkan kisah .. aku neh kunun-kunun yer pi meja memba sowang yang juga dok kat belakang kelas .. ntah tujuan apa .. aku da tak igat ngat .. then masa nak lalu belakang dak 'M' neh .. dia pom bediri la .. nak bagi laluan kat aku yang kecik neh kembali ke meja aku .. yang dok kat tengah siring-siring .. hehe .. then pas aku dok balik kat meja aku .. terdengar bunyi .. kedebukkkk !! .. cam nangka kena timpa tiang .. ekeke .. sibaek pagi tuh lum ramai memba yang datang sekolah .. memba-memba yang laen gelak sakan .. aku cuma tersengih-sengih ja .. dalam ati .. tuhan ja yang tahu .. hekhek ..

pada dak 'M' .. harap-harap dia maafkan aku .. ala .. aku buat menda-menda tuh suma bukan apa .. sebab boring siot .. tambah-tambah agi time tuh tension tang STPM ..

dan pada-pada memba kat kk dulu tuh .. sepuluh jari kususun mohon maap .. lau tak cukup jari-jariku neh .. neh aa jari kaki ku susun .. hihik .. maap sangat-sangat kowang yek ..

apa-apahal pom .. kowang sumber inspirasi ku dalam meniti kehidupanku yang serba serbi indah anugerah Ilahi ..

Syukur pada Ilahi .. masih memberi kesempatan pada diriku tuk memperbaiki segala kelemahan yang ada dalam diriku neh .. biar pom masih ada kelemahan laen yang perlu kuperbaiki .. lumrah hidup dan hukum alam .. Yang baek datang dari ALLAH SWT .. dan yang buruk datang dari diri kita sendiri ..

Wassalam .. ~

Thursday, December 2, 2010

ALKISAH 1 : Mmm .. Agaknya nakal lebih baik dari jahat ..

mmm .. agaknya la kot .. tp betul ke ? ke tak betul ? mm .. tak tau .. jahat la agaknya kot .. kot-kot jahat .. hihik .. tp suma owang bukan tak pernah buat jahat .. sikit-sikit jahat .. yela kan .. maksud aku .. tak la buat jahat cam dajjal .. ishh .. pasal pa kait ngan dajjal ? ye la kan dajjal tuh jahat tahap gaban .. tukang huru hara dunia .. tp aku .. tak la buat jahat mana pom .. tak la sampai nk huru hara hidup owang tp owang yg salu buat hidup aku huru hara .. hehek .. gurau ja .. mm .. jahat yg aku maksudkan tuh 'nakal' .. ye la kan time tuh jiwa muda agi .. asik dok ikut ati ja .. sekarang da tua .. hihik .. =P

bila aku terkenangkan kisah dulu .. masa tuh aku studi kat kk agi .. pendidikan awal aku kat sana la .. 3 kali tukar sekolah tp bukan pasal kes men'dajjal'kan sekolah .. pasal family aku suka pindah-pindah .. hehek .. untung betul ada ramai family di pelusuk sabah neh ..

1st time aku buat jahat ngan memba sekelas aku .. lelaki tuh beb .. haha .. poyo sangat .. aku bukan simpan dendam apa-apa pom ngan dia .. dia pom bukannya sala apa-apa pom ngan aku .. tp entah la .. da dajjal kecil cam aku neh tak senang tengok owang senang la agaknya kot .. hihik .. masa tuh cikgu mang teda lam kelas .. aku sebenarnya bukan la jahat sangat .. tp ntah la .. nakal banyak kot .. aku tak ingat pasal apa aku men'dajjal'kan budak neh .. mungkin geram tengok saiz badan dia yg besau tuh .. dan aku pulak badan kecik ja .. hihik .. kompom abg pencen gelak neh .. haha .. so masa tuh aku ikut la perasaan aku .. yala bisikan setan da merasuk dalam ati .. aku humban dak tuh ngan kerusi plastik .. sebaek la kerusi plastik .. lau kayu .. mm .. kompom aku cabut dari sekolah tus cari mak aku .. hihik .. tp sebaek la dak tuh cuma pecah bibir .. dak-dak lam kelas aku suma dok ugut aku nak bgtau cikgu .. eleeee .. pi la ngadu .. tak takot pom .. kataku dalam ati tp dada tuh da dag dig dug geng .. kihkih ..

2nd time aku buli dak pompuang kelas aku .. kata budak-budak pesbuk .. om .. om .. hihik .. ekceli dak-dak sekolah aku neh suma dak sumandak .. kadazan dusun .. kebanyakkan memba-membaku neh penganut 'huruf T terbalik" .. tp aku mang tak pilih bulu nk bekawan .. berbalik ngan kisah dak pompuang tuh .. dak neh pom poyo gak .. owang sabah pangel 'cengeng' .. ye la kon anak mak .. hehek .. ntah pa suka sangat nangis lam kelas .. time tuh kitaowang da darjah 5 .. so aku yg agak hangin cikit ngan menda cmtuh .. da la poyo memekak jek lam kelas .. kunun la dalam ati .. hihik .. so ku ternapak ulat gonggok .. merayap atas lantai kelas .. tnpa membuang masa ku amek dan ku humban ke dalam mulut dak tuh .. oppp .. ngam-ngam dak tuh nangis siot terngaga mulut .. sibaek dak tuh tak tertelan .. fuuuu .. makin meningkat pula tahap tangisannya tuh .. sibaek tinga aku neh ada pelapis .. err .. aku tak pekak tau .. haha .. dak-dak kelas aku pom dok bising-bising .. tp bukan ngan aku .. ngan dak pompuang yg aku mendajjalkan tuh .. pasal dak tuh bukan makin berhenti nangis .. makin memekak lam kelas ja ..

mmm .. neh la pengalaman yg aku tak dapat lupa masa sekolah kat SK POMOTODON, Inanam .. sekolah yg penuh makna dalam hidupku .. mm .. jari aku da penat nak naep .. ti aku continue agi la ..

tp betul la kan nakal lebih baek dr jahat ? hihik .. salam hormat .. ~ =)

Dunia Maya℠₠