Monday, July 15, 2013

Sebuah Cerpen Yang Tiada Tajuk ..


Suatu petang .. sedang enak menikmati minum petang bersama temanku di sebuah restoran ditepi pantai .. tetiba terdengar suara berkumandang diiringi alunan gitar .. lantar menarik pandangan mataku mencari-cari arah lagu tersebut .. ya la kan .. lagu tuh mang aku suka giler sangat ..




Ku dikejar bayang bayang resah
Bila hatimu masih tak berubah
Enggan di punya dan di penjara
Belaian cintaku ini
Aku bukan lelaki yang tewas
Bisa menyambar walau ku di tolak
Biar diuji kanan dan kiri
Kau kan tetap ku miliki
Tiada lafaz yang lebih agung
Kalimah cintamu yang ku tunggu-tunggu
Biar jasadku yang menanggung
Permainan darimu rela ku pujuk
Janganlah kau salahkan aku
Terus memburu menawan cintamu
Daku percaya sedikit masa
Kau kecundang akhirnya ..


tertancap mataku pada seorang lelaki yang sedang kusyuk memetik gitar .. orangnya berambut panjang yang sebahagiannya diikat .. bejaket kulit hitam beseluar denim .. kulit agak cerah .. sambil memandangnya aku juga turut menikmati alunan lagu tuh .. tetiba je mataku membesar bila memandang nama yang terukir pada badan gitar tuh .. patutla dari tadi otak aku dok fikir macam kenal je gitar nih .. ye la kan .. gitar aku baru beli hilang tetiba .. ntah kat mana aku simpan pun aku tak ingat da .. lantas tanpa membuang masa belum pun aksi lelaki tuh abis aku da serbu da ..

"hoi ! engkau ! bak mari gitar aku tuh !" dengan perasaan amarah yang meluap-luap dan tanpa salam ku terus tengking lelaki tuh .. yela kan .. gitar aku tuh .. mana boleh main pandang je orang pakai ..


pemuda tuh tekejut sakan .. haha .. baru dia tau .. padan muka dia .. sukasukihati dia ja pakai gitar orang .. tuh baru tengking .. belum lagi aku buka bunga silat .. cewah .. macam la aku pandai besilat .. ahaks ..


"err .. awak nih sapa ?' dengan sedikit kelat diwajahnya, dia bertanya ..


"aku ? aku nih pemilik gitar tuh la pakcik. yang engkau sesedap rasa pakai gitar aku pe hal ah ?" dengan muka garang aku menjawab.


"nih gitar awak ker ? camna awak tau?" dengan selamba badak dia bertanya.


"aku tau la nih gitar aku .. tuh nama yang tertera kat gitar tuh nama aku la wei" .. amboi lelaki nih .. kang aku sekeh kang mau setahun masuk hospital nih .. kunun la .. ahaks



"ehmm .. betul ke ? mari tengok kad pengenalan awak" ujarnya selamba sambil tersenyum padaku .. sambil dia mengibas-ngibas rambutnya yang panjang tuh kebelakang ..


amboi pacik .. apa kejadahnya aku nak bagi tengok kat engkau kad pengenalan aku .. macam la engkau tuh pak polis .. hishh ..


"tak payah nak tengok-tengok kad pengenalan. engkau bukannya polis .. da la sesedap rasa gunapakai gitar orang .. sesedap rasa ajinomoto je mintak kad pengenalan orang " kataku geram sambil menjeling ..


" nih napa nih maya ? apa kes kau terjerit-jerit nih ? malu la orang ramai " member kamceng aku datang da .. shahwati memandang aku sambil mengeleng kepala ..


" nih ak pacik rambut panjang nih tamau bagi gitar aku" adu ku ..


lelaki tuh cuma tersenyum mesra .. eh mintak pujinya .. kataku dalam hati .. kang aku bagi botak kang kepala tuh padan muka .. tau la muka kau macho giler sangat .. tapi gitar aku tuh pandai-pandai la bagi pacik ooi ..


"kotnya pun gitar kau .. mintak la baek-baek .. nih menjerit terjerit macam nak tercirit jer aku tengok tau" ujar shahwati ..


aku lihat lelaki tuh ketawa kecil .. eh kang aku sekeh betul-betul kang kepala dia nih .. aku menjegilkan mataku padanya ..


" laaaaaa .. nak mintak baek-baek ke ? yela .. yela .. pacik boleh tak pacik bagi balik gitar saya yang da beberapa bulan hilang dari pandangan mata saya tuh pada saya ? saya rindu giler sangat ngan gitar saya nihwahai pacik rambut panjang" kataku sambil menadah tangan ..


ketawa kecil pemuda tuh .. shahwati ku jeling sedang tersengih-sengih ..


"saya tak boleh bagi awak selagi saya tak tengok kad pengenalan awak untuk mensahihkan pemilik gitar nih." kata pemuda itu ..


hisshh .. nih yang ku hangit giler sangat nih .. mau ja aku tengking balik lelaki nih .. hampeh ..


"eh pacik .. nama kat gitar tuh sahih la nama aku pacik .. takkan la saya tak kenal nama aku .. tak caya cuba tanya makcik sebelah aku nih " dengus ku .. huuu sehhh


" Cik .. nama dia betul ka SuteraMaya ?" tanya lelaki tuh pada shahwati ..


ketawa berabis si shahwati .. "tuh mang betul nama dia tapi bukan nama betul .. haha" ..


eh minah nih .. kang dengan mamat nih aku sekeh kang .. amboi ..ku cubit lengannya .. padan muka kau ..





p/s : to be continue .. haha


Dunia Maya℠₠